Jó kis helyezkedés megy mostanában a GPS piac óriásai között. Az egészet a legnagyobb navigációs eszközgyártó, a TomTom kezdte, amikor a nyáron bejelentette, hogy 2,8 milliárd dollárért megveszi a 2. legnagyobb térképgyártó céget, a Tele Atlas-t. Erre a legnagyobb telefongyártó cég, a Nokia gondolt egyet, és szólt, hogy akkor neki kell a legnagyobb térképgyártó cég, a Navteq, és az ár legyen mondjuk... 8 milliárd. Sokak szerint ezzel elég hülye helyzetbe került a 2. legnagyobb GPS eszközgyártó, a Garmin.
Ugyanis ha mindkét adásvétel létrejön, onnantól ők csak a konkurenciától vehetik a térképet. Ami - valljuk be - nem hangzik túl jól... Úgyhogy tegnap szóltak, hogy ha a TomTom-nak megér a TeleAtlas 2,8 milliárdot, akkor ők is beszálnának a licitbe 3,3 milliárddal. Persze így a dolog érdekessé vált: most a TomTom veheti a térképet a konkurenciától. Úgyhogy elvileg ők jönnek az újabb ajánlattal...
Mi lesz ebből maholnap? Nehéz elképzelni, hogy ebből a helyzetből akár a Garmin akár a TomTom jól jöhetne ki. A vesztes hosszú távon teljesen kikophat a GPS piacról, a másik meg úgy túlköltekezik, mint kezdő feleség a madaras Tesco-ban. Nem véletlen, hogy a Garminnak már most 10%-ot esett a részvényárfolyama...
A helyzet nyertese lehet a Nokia, aki hátradőlve végignézheti, ahogy véresre veri egymást a két leendő konkurense, illetve természetesen a TeleAtlas, akinek ketten versengenek a kegyeiért. Hogy mi, a vásárlók a nyertesek között leszünk-e, én nem tudom. De az biztos, hogy a Garminért is meg a TomTomért is kár lenne.